Tuesday 2 August 2011

Salam Ramadhan...

Assalamulaikum...W.B.T.. fuhhh... ber"uras", berdebu, berhabuk, ber... macam2 ber lah... lama dah x update ini blog... :) minggu ney saya tangguh dahulu post tentang cerita yang saya janjikan.. [p/s-saya x janji bila kan? saya janji nak post je kan?] he3.. anyway. sempena Ramadhan ini marilah muhasabah diri dengan hadis yang berikut.



Sabda Rasulullah S.A.W
وقد قال صلى الله عليه وسلم كم من صائم ليس له من صومه إلا الجوع والعطش

"..Ada ramai yang berpuasa tetapi puasanya itu hanya menyebabkannya mendapatkan lapar dan dahaga sahaja."

(Riwayat an-Nasaa'i dan Ibnu Majah)



jom mari bersama kita mellihat bagaimana perjalanan puasa kita hari-hari di bulan Ramadhan ini supaya dapat kita memperbaiki puasa-puasa kita.


Blog bisikan-hati (awang Corner) menyatakan bahawa bagaimana Ramadhan itu adalah bulan Tarbiah dimana bulan itu bulan dimana membentuk kita menjadi insan yang mencuba sedaya upaya melaksanakan perintah ALLAH S.W.T.


1. yang paling utama SOLAT fardhu [lengkap ke x ? (p/s: bonus tambahan bagi yang berjemaah) pahala wajib dilipat kali gandakan <berapa kali ganda? hanya ALLAH yang tahu>


2. Sentiasa mengingatkan iri bahawa kita sedang berpuasa...


3. Mengurangkan perkara2 makhruh, memperbanyak amalan-amalan SUNAT dan HARUS.


4. menjaga tingkah laku, tutur kata, pandangan mata, hati (jauhi dengki, hilangkan dendam, iri hati dan sebagainya)


5. Janganlah kita menjadikan PUASA sebagai alasan untuk kita bermalas-malasan.


6. Mendidik nafsu menjadi nafsu mutmainnah.. (3 nafsu yang telah disebutkan di dalam AL-Quran nafsu amarah, nafsu lawwamah dan nafsu mutmainnah. nafsu mutmainnah ialah nafsu yang telah dididik untuk mentaati ALLAH. nafsu ini membolehkan kita menolak maksiat, memberikan  ketenangan dan kekhusyukkan ketika beribadah. Rela dan mudah mengerjakan kebaikkan)
     Cara mendidik nafsu       
     6.1-mengerjakan banyak ibadah sunat. terutama qiamullail...
     6.2- membiasakan solat berjamaah.
     6.3- membaca dan menghayati AL-Quran. 

 7. sudahkah kita meninggalkan kebiasaan (kebiasaan buruk cth: menggigit kuku, korek hidung secara terbuka n banyak lagi terutama mengumpat, mencarut dan banyak lagi me....) kita? 


8. muhasabah diri selalu. INGATLAH "ALLAH ITU LEBIH DEKAT DENGAN KAMU DARI URAT LEHER KAMU (nyawa)" (Qaff:16)


semoga peringatan itu kita ambil yang baik tinggal yang buruk.. saya juga ingin mengingatkan diri saya disamping mengingatkan kamu surah As-saff:2-3  dimana ALLAH mengingatkan orang beriman kenapa memperkatakan yang tidak dilakukan. amat besar kebencian ALLAH terhadap perkara itu (kamu memperkatakan namun tiak melakukan)


Jazzakallahhu Khairan... Assalamualaikum W.B.T   

2 comments:

  1. terima kasih atas peringatan..:D

    ReplyDelete
  2. syukran azrul, sangat bermamfaat utk perigatan bersama

    ReplyDelete