Sunday 3 April 2011

Wahai hati... berhentilah menangis...


Assalamualaikum.. he3 walau suda lewat ingin saya menulis sesuatu disini... Allahuakbar... Maha Suci Allah yang mentadbir seluruh alam.. Sahabat-sahabat, saudara-saudari yang dirahmati ALLah...  di dunia ini tiada siapa yang mampu berkata "saya tidak pernah sedih walau sedikit pun." "saya hanya gembira"atau "apa itu sedih?" seolah-olah kehidupannya sungguh sempurna... ingin di kongsi disini bahawa Nabi junjungan kiat, nabi Sekalian Manusia akhir zaman, Rasulullah S.A.W pun pernah merasa hiba dan sedih seperti cerita2 saya sebelum ini dan disini saya ingin menceritakan betapa hibanya Rasulullah kehilangan 2 org insan yang amat baginda sayangi, kasihi dan cintai...
TAHU TAK SIAPA?

Siapa lagi kalau bukan bapa saudaranya yang memeliharanya semenjak kecil dan ISterinya yang solehah, Ummul Mukminin... 2 org kekasih ati Rasulullah yang menyayangi nabi dan orang yang sentiasa membantu menyrahkan jiwa raga hati dan harta dalam membela dan membantu perjuangan Rasulullah menybarkan dakwah. Ini kisah disaat isteri nabi sedang sakit Saidatina Khadijah bertanyakan RasulullAh "ya Rasulullah, sebagai isterimu sudahkah aku memuaskan mu? sungguh aku mohon ampun daripada Allah atas segala dosa ku dan memohon segala kesalahanku terhadapmu."
Mendengar itu Rasulullah tidak mampu menahan air matanya "Wahai Khadijah, Demi Allah sebagai isteri engkau telah melakukan yg ter baik untukku. Ketahuilah bahawa melalui Malaikat Jibril, Allah menyampaikan salam sejahtera keatasmu, dan syurga terbaik adalah untuk mu."
maka wafatlah Ummul Mukminin di pangkuan Rasulullah setelah kehilangan  bapa saudaranya yang masih jelas terasa. Wahai sahabat yang saya Kasihi.. adakah kesedihan kita lebih dari itu. Apakah kesdihan kita melebihi kesengsaraan Nabi Ayyub yang di uji Allah dengan pelbagai dugaan sehingga mati anak-anak, ternakannya dan mendapat penyakit yang ditakuti.. BERSABARLAH WAHAI HATI.. sesungguhnya penderitaan dan kesedihan kamu tidak akan dapat melawan kesedihan RasulullaH yang merindui saudaranya.. kesedihan itu sebahagian dari warna kehiduppan yang mencorak kain putih yang telah lama dicorakkan.. mari corakkannya kearah yang betul dengan redha dan bersyukur di atas segala nikmat dan dugaannya..
Mari kita renungkan kata-kata pujangga ini:
Wahai langit yang dicipta dengan penuh keajaiban, 
Didirikan tanpa tiang, dipenuhi dengan awan,
begitu juga hati yang asalnya rapuh hanyalah segumpal  darah,
namun tinggi fungsinya, Maha Suci Allah yang mencipta.
Dengan Hati kita mengenali pencipta,dengan hati ini kita menjalani kehidupan,
Hati ini rapuh, mudah dilukai mudah hancur,
maka kukuhkanlah ianya dengan Iman, 
Tebalkan ia dengan sabar,
Sihatkanlah ia dengan Syukur, 
latihlah ia untuk tunduk dengan ajaran agama dan akal,
Moga tidak sesat selama-lamanya..
Duhai hati berhentilah engkau menangisi,
kesedihanmu tidak sedalam sedihnya Amar ibn Yasir yang disiksa Kafir LaknatuLLAH,
Hingga kehilangan AYAH DAN BONDANYA SEBAGAI SYUHADA',
Wahai HAti yang menjadi amanah kepada ku,
Usahlah kau menyesal, mari kita ubah segala kesilapan lalu,
Duhai Hati,
BerhenTilAH menangis,
BERHENTILAH MENAGIH SIMPATI BANGSA DURJANA,
Mari bangkit menuju TAQWA...
Amiin.

No comments:

Post a Comment