Saturday 8 October 2011

Kahwin..?????

Assalamualaikum.w.b.t..

Banyak da terbaca pasalarticle tentang kahwin kat fb... n byk yang complain sal hantaran mahal sgt, macam nak jual anak n sooo ooonnnn..

Untuk pengatahuan kita semua.. yang wajib dibayar hanyalah mas kahwin sepertimana ALLAH S.W.T telah menyatakan tentangnya dalam Surah An-nisa ayat ke 4. yang bermaksud:


"Berikanlah maskawin (mahar) kepada wanita (yang kamu nikahi) sebagai pemberian dengan penuh kerelaan*. Kemudian jika mereka menyerahkan kepada kamu sebagian dari maskawin itu dengan senang hati, maka makanlah (ambillah) pemberian itu (sebagai makanan) yang sedap lagi baik akibatnya."


haaa... jd kepada pihak perempuan kurang2kanlah harga hantaran itu kerana ada betulnya "macam nak jual anak 2"


Mas kahwin ini adalah hak untuk isteri... 





Pada pandangan sayalah..
kita nak beli kereta, rumah kita sanggup bayar mahal2 untuk dapatkan lebih keselesaan..
ISTERi pula memberikan kita segalanya... jaga makan minum, pakai.. malah sanggup bertarung nyawa tatkala memberi kita zuriat... Oleh itu berikanlah bakal isteri (ikut kemampuan) kamu itu haknya (Maskahwin) banyak sedikit.. namun sekiranya tidak berkemampuan cukuplah kamu memberikan satu ayat dalam Al-Quran serta maksudnya untuk memberi manfaat kepada isterimu.. Sesungguhnya Allah itu Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.......


manakala Walimatul Urus itu hendakalah kita bersederhana...





Erm... kalu ada pa2 pandangan silalah mengomen.. Komen anda dialu2kan..:)


Wassalam...

No comments:

Post a Comment